maandag 1 september 2014

De klusjesman



De bel gaat. U doet open.

'De klusjesman!' roept de man in het blauwe pak, 'Dat is dan 15.000 euro!'
'Hoezo?' vraagt u.
'Hoezo, hoezo...!? Omdat ik het zeg ja! Dat is hoezo!', roept de blauwe man.
'Maar, waarom moet ik u betalen?' vraagt u netjes.
'Voor allerlei klussen die ik voor u ga doen. Dienstverlening, zeg maar'.
'Maar.... welke klussen dan?' vraagt u.
'Ja, dat maak ik wel uit! In ieder geval allemaal nuttige dingen!' blaft de man.
'Hmm, in dat geval bedank ik voor uw aanbod' zegt u.
'Nee nee, u begrijpt het niet! U betaalt mij gewoon, anders stop ik u in een kooi!' dreigt de man. 

De man legt u uit dat hij mensen met vuurwapens in dienst heeft en dat hij u, bij uw weigering, onder bedreiging van die wapens zal opsluiten.  

U geeft u gewonnen en betaalt.  

U hoort van uw buurtgenoten dat dezelfde man ook bij hen aan de deur is geweest. Ook zij betaalden de man. U besluit bij elkaar te komen in het buurthuis. 

Er wordt overlegd en er wordt gediscussieerd. De één wil graag een rode klusjesman in plaats van de blauwe, de ander wil een gele. De verschillende meningen buitelen over elkaar. Maar niemand lijkt zich af te vragen of zo'n klusjesman überhaupt wel een goed idee is. Onafhankelijk van de eventuele kwaliteit van zijn werk...  

Uiteindelijk wordt er gestemd en na telling van de stemmen, wordt het de rode klusjesman.  

Na korte tijd staat de nieuwe klusjesman op de stoep.

'Dat is dan 15.000 euro!' roept de rode man, 'En het kan in de loop der tijd meer worden! Of minder, maar dat maak ik wel uit!'
'Maar' zegt u, 'ik dacht....'
'Ja, denken denken!' zegt de man, 'Laat dat maar aan ons over. JULLIE hebben voor mij gekozen!'
'Maar, ik ben het hier niet mee eens' zegt u.
'Dat mag' zegt de rode man, 'Maar u gaat mij gewoon betalen, anders sluit ik u op!'. 

U buigt het hoofd en betaalt.

Gek verhaaltje hè. Toch is dit precies wat er iedere dag met u gebeurt. Uw overheid bepaalt DAT u moet betalen en WAT u moet betalen. Daarnaast bepaalt diezelfde overheid ook welke diensten u ervoor in ruil krijgt (en of u er diensten voor in ruil krijgt). Over al deze zaken hebt u niets te vertellen. U kunt alleen kiezen voor een ander gezicht, een andere kleur. Voor u blijven de voorwaarden hetzelfde: u moet gehoorzamen, anders belandt u, onder bedreiging van geweld, in een kooi. 

15 opmerkingen:

Meedenker zei

Mooie schrijfstijl, heldere metafoor.

Pieter Stuurman zei

Dank je :-)

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Pieter Stuurman zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Iets anders kan ik er ook niet van maken, dit is zoals het nu gaat, tijd voor iets anders.

Anoniem zei

De enige alternatieven die ik in Nederland zie zijn de LP Libertarische partij en het nieuwe Geenpeil.

Pfft 'democratie' .... vier wolven en een geit die discussiëren wat er vanavond gegeten moet worden geit of wolf ...?

Anoniem zei

Leker veel reacties verwijderd. meteen mijn laaste reactie

Anoniem zei

Visueel

https://www.youtube.com/watch?v=z0HtWSlFCAQ

Pieter Stuurman zei

Ik verwijder nooit reacties, maar wel spam (zoals commerciële reclame).

Hans zei

Nog steeds actueel! Mooi

Pieter Stuurman zei

Ja, ik dacht ik recycle hem nog maar eens, in het kader van de komende verkiezingen :-)

Anoniem zei

Ik stel voor dat we met z'n allen, heel het NL-se volk, niet stemmen... Geen enkele stem! Das volgens mij de manier om een duidelijk signaal te geven en het systeem te doorbreken

Pieter Stuurman zei

Precies.

Als we geen voorstander zijn van de maffia, dan gaan we toch ook niet kiezen wie er de baas van mag zijn?

Erwin van Rooij zei

Waarom duurt het toch zo lang voor iedereen dit doorheeft???
Ik word er zo langzamerhand niet goed van.
Ben bang dat de grote hoop het wel prettig vind om zelf niet te hoeven nadenken,helaas.....

Rene zei

ik wil graag ook even de aandacht vestigen op klusjesman
die is namelijk familie van je ...het is je vader, moeder, je kinderen, je partner, je vrienden, kennissen etc...en niet te vergeten jij zelf .....ook jij bent klusjesman en ook jou maakt het geen donder uit in welke kleur je je werk moet doen ....miljoenen mensen in nederland alleen al verdienen hun boterham met pen en papier en een lik spuug op een envelop en het maakt ze geen donder uit of het geld wat ze er mee verdien nu echt geld is of uit het niets gecreerde schuldbriefjes ......have a nice day ..yall ..